Allhjulsdrift

Då man nämner fyrhjulsdrift är det ofta kopplat till personbilar. Fast det förekommer även andra typer av flerhjulsdrift som sexhjuls- eller åttahjulsdrift. Allhjulsdrift kan vara av två sorter; den kan vara antingen permanent inkopplad eller urkopplingsbar så att den endast används då rådande vägförhållanden eller den terräng man kör i kräver att den kopplas in.

 

Fyrhulsdrift
Begreppet fyrhjulsdrift kan även benämnas AWD (All-Wheel-Drive), 4WD (4-Wheel-Drive) och 4×4. För den oinvigde är det bra att känna till att dessa begrepp inte är direkta synonymer till varandra. Det förekommer vissa olikheter som kortfattat reds ut nedan.

4×4 Här avser den första siffran det totala antalet axlar. En axel kan ha flera hjul. Den andra siffran motsvarar det antal axlar som drivs. Så 4×4 är en fyrhjulsdriven bil som överför motorns kraft till fyra axlar: en till vardera hjulet om den har fyra hjul, ett hjul per axel.

4WD avser vanligen ett fordon som har en fördelningsväxel eller koppling, mellan fram-och bakaxel. Vid 4WD låses de främre och bakre drivaxlarna ihop då de driver, något som ger maximal kraftöverföring till just den axel som har bäst grepp om underlaget. OBS! Detta är inte samma sak som en differentialväxel. Det här systemet driver antingen helt eller delvis med 4WD, något som föraren själv med vissa begränsningar själv kan välja.

AWD (All-Wheel-Drive) är en växellåda som kan driva främre och bakre drivaxlar separat. Med det här systemet kan drivkraften föras över från ett hjul som inte har fäste, till annat som har det. AWD ska fungera bra på alla sorters väglag.

För privatbilisten är en bil med fyrhjulsdrift att rekommendera särskilt under extrema vinterförhållanden. Spelas här på vinterodds kan lyckan att äga en suv med fyrhjulsdrift komma att bli din.

 

Sexhjulsdrift
Sexhjulsdrift förekommer främst på vissa militärfordon. Sexhjulsdrift kallas även 6×6. Vissa entreprenad- och skogsmaskiner har konstant sexhjulsdrift. Till dessa hör dumper, skotare och skördare. Även så kallade väghyvlar har sexhjulsdrift.

Vanligen har militära lastbilar med boggibakaxel drift på både fram- och bakaxlarna. Här är det föraren som kopplar in driften på ytterligare en bakaxel via ett reglage som är beläget bredvid växelspaken. Vid vanlig körning driver endast ena bakaxeln.Allhjulsdrift 22

 

Åttahjulsdrift
Då det handlar om åttahjulsdrift så förekommer det troligtvis enbart hos militära terrängfordon. Det är fordon med fyra axlar som kan ha åtta hjul, vilket ger 8×8-drift.