Stadsjeeparna har en kort historia jämfört med många andra fordon, särskilt om man räknar från den tiden då deras popularitet verkligen tog fart. Även om man går så långt bakåt i tiden som till deras ursprung, kommer man inte längre än till 1940-talet. Exakt vilket fordon som var inspirationen till stadsjeepen är man inte överens om. Vissa menar att det var de Jeepar som användes av militären under andra världskriget, kombinerat med den kommersiella Land Rovern. Andra anser att stadsjeepens fader är den transportbil som användes för att frakta människor och bagage från tågstationer, som kallades ”depot hack” eller ”carryall”.
Både Land Rovern och militärjeepen var dock renodlade terrängfordon, och poängen med en stadsjeep är att kombinera köregenskaperna hos ett terrängfordon med komforten hos en personbil. Ett av de första försöken att göra detta var Range Rovern. Utvecklingen av fordonet startade 1966, och 1970 rullade de första bilarna ut från produktionsbandet. Range Rovern var framförallt tänkt till målgruppen godsherrar och andra jordägare, som kunde behöva en mer rustik bil, men den blev snart populär även bland stadsbor. Detta kan även sägas vara stadsjeepens utveckling generellt: den var först populär bland landsbygdsbor, som faktiskt hade användning av att kunna köra både i terräng och i tätort, men kom sedan att sprida sig även till de stadsbor som hade råd och som ville visa upp sig i en maffig bil.
Stadsjeepen har blivit särskilt populär i Nordamerika, där den kom på modet under 1980-talet. Under Ronald Reagans tid som president sänktes bensinpriset i USA, vilket gav barnfamiljerna bättre ekonomi. Samtidigt kom stadsjeepen, som kunde ge familjerna känslan av en sportbil eller terrängbil, samtidigt som den hade samma utrymme och lastningsmöjligheter som en kombi. Under 1990-talet växte stadsjeepen även i popularitet i Sverige, och har fortsatt att göra det, trots kritik från flera håll som menar att stadsjeepen är farlig för andra bilar och för miljön. Stadsjeepens historia fortsätter dock i och med att tillverkarna anpassar sig till dessa klagomål: allt mer bränslesnåla modeller av stadsjeepen utvecklas, och en av de största stadsjeeparna, Ford Excursion, tillverkas med en stålbjälke framtill som kallas Blocker Beam och som ska hindra mindre bilar från att åka in under stadsjeepen vid en kollision.
Kanske går det mode i stadsjeepar, precis som med kläder. Det kan betyda att jeepen kommer att försvinna från våra gator under en tid, när den är ur mode, för att sedan komma tillbaka igen. Det får framtiden utvisa.